Тема. Двокрапка і тире при узагальнювальних словах у реченнях з однорідними
членами.
Мета: поглибити знання учнів про однорідні члени речення; дати поняття про
узагальнювальні слова при однорідних членах речення; навчити правильно
інтонувати такі речення та ставити розділові знаки при узагальнювальних словах;
розвивати культуру усного й писемного мовлення, логічне мислення, пам'ять,
емоції; виховувати почуття прекрасного, бережне відношення до природи.
Обладнання: підручник, індивідуальні картки, вислови про квіти, дитячі малюнки на тему
«Квіткова фантазія», картини Катерини Білокур.
Тип уроку: мультимедійна презентація.
Перебіг уроку
- Організаційний момент
Пролунав шкільний дзвінок
На наступний вже урок.
Струнко станьте біля парт,
Привітайтесь не на жарт.
Урок мови починаймо,
До нових тем приступаймо.
Щоб знання були міцні,
Попрацюймо плідно ми.
- Оголошення теми, мети, завдань та епіграфа уроку (Слайд №1,2,3)
- Мотиваційний аспект
Метод «Незакінчене речення». Діти оголошують свої передбачення щодо уроку та
озвучують очікувані результати, які записують на листочках та прикріплюють на дошці навколо серединки ромашки
- Актуалізація опорних знань
Ділова гра «Мікрофон». Назвіть улюблену квітку. (Слайд №5)
Вчитель. Квіти... Немає, мабуть, людини, байдужої до квітів, бо саме вони володіють здатністю розрадити людину, коли їй важко, піднести настрій, втішити... Квіти пробуджують у нас людяність, щирість, сердечність і доброту.
Діти, а чи знаєте ви, як з'явилися квіти на Землі?
В давні часи, коли з'явилися перші люди на Землі, її поверхня була вкрита високими деревами, папоротниками, хвощами. Люди ходили в шкірах диких тварин, займалися лише мисливством і мали дуже жорстоке серце.
Цариця Флора задумалась, як зробити, щоб прикрасити Землю, а людей наділити добром. На допомогу цариці прийшли лісові жителі: гноми, тролі, ельфи та феї: "Відпусти нас до людей, і ми зробимо їх веселими і добрими".
Але Флора сумно відповіла: "Ви беззахисні і люди вас знищать". Тоді ці казкові створіння вигукнули: "Перетвори нас на квіти!" І з тієї пори на Землі багато різних трав і квітів: великих і красивих, маленьких і витончених, непоказних, але духмяних.
Тож поведемо сьогодні ми мову про дивовижний світ Краси — квіти.
Діти будуть працювати в групах «Ромашки» і «Тюльпани».
Мовознавча вікторина. Дайте відповіді на запитання: (Слайди №6-7)
- Освоєння теми уроку. Виконання системи завдань.
Мозковий штурм. Порівняйте речення. (Слайди №8-9)
Робота з теоретичним матеріалом. (Слайди №10,11,12,13,14)
Робота з підручником. Виконайте впр. 162. Прочитайте вірш, дотримуючи інтонації
Визначте однорідні члени речення та узагальнювальні слова при них. (Слайди №15-16)
Робота в групах. (Слайди №17-19)
Вчитель. Говорять: «бджоли запилюють квіти». Квіти без бджіл просто не можуть
існувати.
Вибіркова робота. Випишіть речення з однорідними членами, розставляючи потрібні
розділові знаки. (Слайди №20-21)
Моделювання речень з ОЧ. Вставте в речення з ОЧ узагальнювальні слова та
словосполучення. Запишіть утворені речення, поясніть розділові знаки в них. (Слайди №22-23)
Лінгвістична гра «Ти – редактор». Відредагуйте речення. Визначте однорідні члени та узагальнювальні слова. (Слайди №24-25)
Графічний диктант. Прочитайте речення. Розставте пропущені розділові знаки. Накресліть
схеми. (Слайди №26-27)
Фізкульхвилинка. (Слайд №28)
Пісня «Україно, ми твоя надія»
Одягну в неділю рано
Вишиту сорочку,
Вийду з хати, закружляю,
Запалю в таночку!
Засміється, заспіває
Сонце над ланами,
Прийме землю калинове
З дивними піснями.
Приспів:
В кожнім серці синьоока мрія,
Що для Тебе розквітає знов,
Україно, ми - Твоя надія!
Україно, ми - Твоя любов!
Вчитель. Особливим царством краси можна назвати квіти у творах української художниці
Катерини Білокур. Її картини чарують глядачів щедрістю веселкових барв та радісним світосприйманням. Твори художниці прикрашають зали багатьох музеїв світу.
Художниця мала свій особливий світ, де квіти були водночас живими і фантастичними,
ніби з чарівних казок. Вона мріяла про час, коли всі квіти Землі – весняні, літні, осінні – буятимуть разом, милуючи око і серце своєю красою. На багатьох її картинах можна зустріти саме таке дивне сусідство різних квітів і рослин.
Ви матимете змогу на перерві ознайомитись із назвами відомих картин Катерини Білокур.
Вчитель. Не менш привабливими і чарівними є ваші ілюстрації. Споглядаючи красу «Квіткової фантазії», попрацюйте у творчій лабораторії.
Творча лабораторія. Напишіть твір-мініатюру «Царство квітів», використовуючи однорідні члени при узагальнювальному слові. (Слайди №29-30)
Зразок: Ми дуже любимо квіти. Якось, потрапивши до царства квітів, ми побачили, як кожна квітка простягає до нас свої пелюстки, показуючи свою красу. Ми ними милувалися і боялися зіпсувати цю красу. А квіти такі різні: троянди, ромашки, кульбабки, конвалії. Вони росли усюди: одна квітка росла в полі, а інша — на клумбі. Але всі вони прекрасні, бо зігріті сонцем і напоєні росою. А ввечері квіти засинали у сутінках.
Зразок: Природа дала нам ще одну цінність - це квіти. Квіти - надзвичайно красиві, запашні
та милі рослини. Вони живуть у "Царстві квітів". Королева у них - троянда. Вона буває різна: непідступна, владна, але водночас красива і ніжна. Царство рослин велике, різноманітне. Там живуть різні квіти: зірочки, фіалки, незабудки.... Вони живуть усюди: на полях, луках, в лісах. Цінуйте те, що дала нам природа.!!
Відео «Вальс квітів». (Слайд №31) Звучить «Вальс квітів» П. І. Чайковського, присвячений прекрасним супутникам нашого життя.
- Підсумок уроку
Рефлексія. Прийом «Незакінчене речення…» (Слайди №32-33)
Виставлення оцінок, їх мотивація.
Вчитель. Ось і завершується наша подорож у країну квіткової казки. Я думаю, що після
уроку ви намагатиметесь у кожній квітці побачити її живу душу, бо квіти — це очі землі, це вільна краса в природі. А також будете трішечки уважнішими як до прекрасного дарунку природи — квітів, так і один до одного.
Квіточка до квіточки –
Складається букет,
І тягнуться до сонечка
Пелюсточки, як мед.
Хай ваша дружба кріпне
Й повага хай зросте,
Чарівна квітка дружби
У класі хай цвіте!
- Домашнє завдання. (Слайди №34-35)
|